Sardinian Mathematical Library of the 19th century

Curator

Roberto Scoth read Mathematics at Cagliari University, obtaining an MSc in 1993 and a PhD in 2009 in History, Philosophy and Didactics of Sciences. He teaches Mathematics at I.P.S.I.A. “Antonio Meucci” in Cagliari and he is a part-time lecturer with the Mathematics and Computer Studies Department at Cagliari University working on the project “Circulation and popularization of mathematics in Sardinia. Materials for a historical reconstruction (17th – 19th centuries)”. He has been a member of the C.R.S.E.M. since 1996. He became a member of the S.I.S.M. (Italian Society of the History of Mathematics) in 2006. He has attended many conferences and seminars. His research and publications mainly deal with the history of teaching mathematics and the process of diffusion of mathematics in Sardinia in the 17th - 19th centuries.

Recent publications:

  • R. Scoth, Gli insegnamenti matematici e fisici nell’Università di Cagliari (1764-1848) (The mathematical and phisical theachings in the University of Cagliari (1764-1848)), «Annali di Storia delle Università Italiane», vol. X, (2006), pp. 309-336. [Abstract]
  • R. Scoth, L’istruzione tecnica in Italia al costituirsi della scuola statale (1859-1877): gli insegnamenti matematici (Technical education in Italy on the establishment of the public shools (1959 - 1877): the theaching of mathematics), «L’educazione Matematica», a. XXVII, s. VIII, vol. 2, n. 3, (2006), pp. 33-48. [Abstract]
  • R. Scoth, Gli insegnamenti matematici nella legge Casati: il caso della geometria descrittiva (The teaching of mathematics in the Casati law: the case of descriptive geometry), «L’educazione Matematica», a. XXIX, s. VIII, vol. 4, n. 3, (2008), pp. 31-42. [Abstract]
  • R. Scoth, Filippo Vivanet, on the website of SISM (Società Italiana di Storia delle Matematiche), http://www.dm.unito.it/sism/m_italiani/biografie/altri/vivanet.html.
  • R. Scoth, Questioni didattiche e divulgazione scientifica: gli interventi di Luigi Cremona sull’”Effemeride della Pubblica Istruzione” (1860-1865) (Didatical questions and popularization of science: the interventios of Luigi Cremona in ”Effemeride della Pubblica Istruzione” (1860-1865)), «Bollettino di storia delle scienze matematiche», a. XXX, n. 1, (2010), pp. 81-110. [Abstract]
  • R. Scoth, La matematica negli istituti tecnici italiani. Analisi storica dei programmi d’insegnamento (1859-1891) (Mathematics in Italian technical secondary schools. Historical analysis of the syllabuses (1859-1891)), supplement to «L’educazione Matematica», a. XXXI, s. I, vol. 2, n. 2, (2010).
  • R. Scoth, Il “Risorgimento” dell’educazione matematica. Luigi Cremona e la nuova scuola dell’Italia unita (1860-1877) (The “Resurgence” of mathematical education. Luigi Cremona and the new school in unified Italy (1860-1877)), in F. Ferrara - L. Giacardi - M. Mosca (ed.), Conferenze e Seminari dell’Associazione Subalpina Mathesis 2010-2011, KWB, Torino, (2011), pp. 231-249. [Abstract]
  • R. Scoth, I programmi di matematica per gli istituti tecnici italiani del 1871: ricadute didattiche di un progetto avveniristico (Mathematics syllabuses for Italian technical secondary schools of 1871: didactic impacts of a futuristic project), «Annali di storia dell’educazione e delle istituzioni scolastiche», vol. XVIII, (2011), pp. 261-285. [Abstract]